Pracovný pohovor ste zvládli a teraz ste plný nadšenia. Čo vás to len čaká? Hlavou sa vám honia otázky:
Ako vás prijme nový kolektív? Budete zvládať pridelené úlohy? Budete vedieť samostatne vykonávať prácu? Ako rýchlo sa zaškolíte? Budete všetkému rozumieť? Ako rýchlo si zvyknete na všetky zmeny?

A s otázkami prichádzajú zbytočné obavy a strachy. Ako sa pripraviť na to, aby sme s ľahkosťou zvládli nielen prvé dni, ale aj prvé mesiace v novej práci?

Prvý dojem

Hoci si to nepripúšťame, inštinktívny mozog nás núti reagovať podľa toho, čo vníma zmyslovo. Preto nepodceňujte prvý dojem. Prvé dni sa obliekajte o čosi slušnejšie ako sa obliekate bežne do práce, starostlivo si upravte vlasy, nepreháňajte to s voňavkou ani makeupom. Hoci máte obavy a strach, snažte sa správať prirodzene.

Prvý dojem môžete pokaziť aj takou „maličkosťou“, akou je nízke sebavedomie. Pri predstavovaní nahlas pozdravte, pevne podajte ruku a predstavte sa. Nezáleží na tom, že ste na novom pracovisku len prvých 10 minút, platí základné pravidlo: podriadený sa predstavuje nadriadenému,  mladší staršiemu, prípadne  muž sa predstavuje žene.

Otvorený a priateľský

Každý nováčik je príjemné vyrušenie z každodennej zabehnutej rutiny. Niektorí kolegovia si vás prídu na drzovku okuknúť alebo vás privítať. Niet nad úsmev Julie Roberts – krásny, široký úsmev si získa sympatie nových kolegov a ak sa nezačnú sypať pozvania na obed, minimálne vás neskôr neodmietnu, keď budete potrebovať radu alebo pomoc.

Človek, nie odborník!

Firma sú ľudia. Vôbec sa nemusíte navonok prezentovať ako SUPER MEGA TOP skvelý odborník. Noví kolegovia aj nadriadení na to prídu veľmi rýchlo. Prejavte sa ako človek – ktorý s pozdravom prinesie pozitívnu energiu. Ako človek, v prítomnosti ktorého sa budú cítiť príjemne.

Zdôrazňovať svoje skúsenosti a odbornosť by mohlo byť chápané ako vychvaľovanie sa. Uvedomte si, že každý človek má svoje kvality – každý v inej oblasti. A keď všetky kvality dáme dokopy a každý prispeje svojou troškou, vtedy  vzniká úžasný, fungujúci tím. A vy sa práve stávate súčasťou tohto tímu! Všetci v tíme sú rovnako dôležití, preto nesústreďujte pozornosť na svoju odbornosť či kvality, ale snažte sa zistiť kvality ostatných tímových hráčov.

Prekonajte obavy

Ak ste skôr introvertný typ človeka, nadväzovanie kontaktu s kolegami či nadriadenými môže byť veľký problém. Prekonajte hanblivosť a obavy a správajte sa ako správny tímový hráč. Vôbec nemusíte byť stredobodom pozornosti a sršať humorom (to skôr uškodí), dokonca nemusíte byť ani skvelým rečníkom, ale komunikujte. Komunikácia je vždy o dvoch stranách, kde jedna strana hovorí a druhá ju vypočuje. Pokojne sa môžete zapájať ako poslucháč, ale každopádne sa do rozhovorov zapájajte. Ak sa prvé dni stiahnete do ulity a komunikácii sa budete vyhýbať, neskôr sa vám budú vyhýbať aj vaši spolupracovníci a vzťahy sa budú utužovať oveľa ťažšie.

Pýtajte sa

Zo začiatku sa v novej firme môžete cítiť ako „čierna ovca“. Život firmy obvykle funguje v zabehaných koľajách, veci sa riešia za pochodu rýchlosťou svetla. Mnohým veciam jasne nerozumiete, nechápete určité súvislosti. Nezostáva vám nič iné, len:  pýtať sa, pýtať sa, pýtať sa.

Niekedy si môžete pripadať mierne otravný a cítiť sa trápne, že toľko vecí neviete. Je to úplne normálne. Nenormálne by bolo, keby ste boli ticho a nepýtali sa. Otázkami dávate najavo svoj záujem o prácu, o kolektív, o spoločnosť a jej hodnoty. Čím viac sa budete pýtať, tým viac sa dozviete.

Pozor: pýtajte sa len na to, čo má priamy súvis s prácou alebo spoločnosťou, v ktorej začínate pracovať. Klepy o kolegoch či súkromné záležitosti si nechajte na prvú party :).

Pozorne počúvajte

Len pýtať sa nestačí! Všetky odpovede pozorne počúvajte a detailne vnímajte aj „pomedzi riadky“. Snažte sa nastaviť na rovnakú vlnovú dĺžku a chápať nielen slová, ale aj príčiny a súvislosti. Všímajte si gestá, mimiku, tón i rýchlosť hlasu kolegu, či mentora, keď vás zaškoľuje, rieši problémy aj bežné pracovné úlohy.

Hovorte rečou svojho kmeňa

Pozorujte okolie, zvyky a rituály nových kolegov, ich spôsob jednania, výrazové prostriedky i odbornú terminológiu. Doteraz ste chodili na porady a tu ľudia chodia na meetingy? Klienti sa zmenili na zákazníkov? Na obedy sa chodí o hodinu neskôr ako ste zvyknutý? Určité zmeny isto registrujete, tak proti nim nebojujte, ale prispôsobte sa. Ste spolu na jednej lodi.

Vo vašom novom „kmeni“ si všetci navzájom tykajú a chcete zapadnúť. Pozor, nevyrobte zbytočné faux pas. Navrhovanie tykania zo strany nováčika je nevhodné, buďte trpezlivý, určite vám to kolegovia za krátky čas navrhnú sami alebo sa to „vyvinie samo“.

Neporovnávajte

Všetko je pre vás nové a potrebujete sa prispôsobiť zmenám, rovnako ako aj inému pracovnému tempu. Celkom logicky porovnávate štýl práce, tempo, či plnenie pracovných úloh so svojou predošlou pracovnou pozíciou. Pokiaľ porovnávate v myšlienkach, je to v poriadku. Dokonca je dobré si niekoľko rozdielov zapísať – časom, keď sa zabehnete, môžete začať vylepšovať.

Ale nahlas neporovnávajte a neposudzujte, čo a ako „sa má“ robiť. Nerobte žiadne unáhlené závery. Naopak, buďte systematický, a kým si vytvoríte komplexný a objektívny názor,  istý čas rozdiely „pred a po“ len pozorujte.

Veľa ľudí má tendencie vychvaľovať súčasného zamestnávateľa a kritizovať toho bývalého. Vyvarujte sa týchto chýb a sústreďte sa na prácu a na seba. Na to, akým prínosom môžete byť vy sám v čo najkratšom čase.

Verte svojej intuícii

S týmto máme najväčší problém. Niečo vnútri nám našepkáva, ako sa správať alebo reagovať, ale rozum káže presný opak. Napríklad vnútorne cítite, že váš budúci šéf je fajn človek,  má rovnaké názory ako vy, rozumiete si a v jeho spoločnosti sa cítite príjemne. Ale rozum nepustí a našepkáva: Je to šéf, drž si odstup. Aj šéf môže byť vaším priateľom, hoci rozumu sa to prieči, lebo je to šéf! Verte svojej intuícii, tá vás nesklame.

Komentáre

Podobné články

Pomáha ľuďom pripraviť sa na pracovný pohovor tak, aby ho zvládli ľavou zadnou a k vlastnej spokojnosti. Inšpiruje ľudí k tomu, aby chodili do práce s radosťou a ľahkosťou, a pokiaľ to tak nie je, aby mali silu to zmeniť. Je autorkou e-bookov Nehovor, že nedáš pohovor a Kľúč k úspešnému pracovnému pohovoru.

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Chyba: Prosím, vložte platnou e-mailovou adresu

Chyba: Neplatný e-mail

Chyba: Prosím zadejte své jméno

Chyba: Prosím zadejte své příjmení

Chyba: Prosím zadejte uživatelské jméno

Chyba: Prosím zadejte heslo

Chyba: Potvrdit heslo

Chyba: Zadaná hesla se neshodují